Przeczytaj mnie Ge Wcse6270

Przeczytaj mnie Ge Wcse6270 to platforma online, która umożliwia studentom przeglądanie i przesyłanie prac domowych i projektów. Udostępniane są również narzędzia do wspólnej edycji kodu, a także wygodny system udostępniania materiałów. Platforma zapewnia również możliwość porozmawiania z wykładowcami i dzielenia się wiedzą z innymi. Przeczytaj mnie Ge Wcse6270 jest szczególnie przydatny dla studentów informatyki, ponieważ daje im możliwość wykonywania własnych projektów i szybkiego wymiany informacji z innymi studentami. Platforma jest dostępna zarówno za pośrednictwem przeglądarki internetowej, jak i aplikacji mobilnej, dzięki czemu możesz korzystać z niej wszędzie.

Ostatnia aktualizacja: Przeczytaj mnie Ge Wcse6270

Wreszcie ukazało się nowe wydanie uwielbianego na całym świecie Shatter Me Tahereh Mafi! Pierwsza powieść, Dotknij mnie, otwiera całą serię. Jedni wracają do świata Juliette, inni dopiero odkrywają jego tajemnice. W obu przypadkach przyjemność będzie ta sama!

Zanim jeszcze zagłębisz się w Dotknij mnie, powita Cię twarda oprawa z ciemnymi wklejkami przedstawiającymi mroczne chmury fabuły. Całość złożono z dbałością o wygodę, bo książka pomimo prawie czterystu pięćdziesięciu stron jest lekka. Papier, czcionka czy akcenty rozdziałów świetnie współgrają estetycznie. Zatem Dotknij mnie faktycznie chce być dotykana! I była dotykana już przez wielu czytelników i czytelniczki, bo był to debiut w pisarskiej karierze Tahereh Mafi, wydany w 2011 roku.

Minęło więc ponad dziesięć lat od premiery, a w tym czasie Dotknij mnie zostało okrzyknięte światowym bestsellerem książek Young Adult. Mafi zaczęła po tym rozwijać „dotykalską” serię i później ukazały się tomy Unravel MeIgnite Me. Wydajemy je teraz w odświeżonym tłumaczeniu stworzonym przez Agnieszkę Brodzik jako Odkryj mnie Rozbudź mnie. Właśnie z serii Dotknij Mnie Tahereh Mafi jest najbardziej znana. Nawet studio 20th Century Studios wykupiło prawa do ekranizacji Dotknij mnie.

Dotknij mnie oraz cały ten straszny świat

Seria stworzona przez Tahereh Mafi to wyjątkowe powieści Young Adult. Akcja Dotknij mnie rozgrywa się w dystopijnym świecie, gdzieś w bliżej nieokreślonej przyszłości. Dowiadujemy się, że w wyniku niszczycielskiej działalności człowieka na świecie nie ma już dobrobytu. Ludzie wyniszczyli naturę, poddali ją modyfikacjom, to samo uczynili ze zwierzętami, a siebie wpędzili w nędzę i ubóstwo. Światem Dotknij mnie rządzi organizacja Przywrócenie, która miało w teorii przywrócić porządek po długoletnim chaosie. Tak się jednak nie stało – stworzono za to machinę dyktatury opartą na strachu i terrorze. Ludzi zamknięto w wyznaczonych strefach, na dodatek zamiast domów wpędzono ich w prowizoryczne kontenery mieszkalne.

Mafi nie mówi dokładnie, co się stało ze światem. Poznajemy strzępki informacji, które dolatują skromnie, podobnie jak skromne są racje żywnościowe wydzielane wygłodniałym mieszkańcom. Dotknij mnie jest smutną wizją, ale posiada wyjątkowy klimat, za który lubimy wszelakie dystopijne powieści. To właśnie w nich drobne jednostki usiłują walczyć z systemem, naprawić to, co inni zniszczyli, albo obalić dyktaturę. Obserwowanie zmagań głównej bohaterki, Juliette, która w Dotknij mnie dopiero rozpoczyna swoją przygodę, wciąga i stawia przed nami wiele znaków zapytania. Świat wykreowany przez Mafi jest też pełen mężczyzn, bezwzględnych żołnierzy. Niewiele widać kobiet w tej strasznej machinie terroru. Odkrywamy siłę potwornej kontroli, jaką można sprawować nad innymi.

Kreślenie, obłęd i supermoce w Dotknij mnie

Juliette to główna bohaterka powieści. Jej dotyk zabija. Przez swoją moc została oddana do zakładu psychiatrycznego, a wcześniej faszerowana lekami, poddawana eksperymentom. Przez siedemnaście mglistych lat swojego życia nie mogła nikogo dotknąć. Dotknij mnie – dwa słowa, które są tak bardzo symboliczne, nośne i pełne emocji. Tych buzujących w bohaterce, ale też w nas, czytających. Najbardziej niezwykłą rzeczą w książce Mafi jest właśnie portret psychologiczny Juliette. Poznajemy ją w czterech ścianach zamkniętego zakładu dla obłąkanych, mającą za towarzyszów jedynie notes i długopis. Chaos jej myśli i traumatycznych przeżyć znajduje ujście w słowach przelewanych na papier. W chaotycznych zapiskach, powtórzeniach, skreśleniach, maniakalnych wyliczeniach. W urywanej narracji. Bohaterka Dotknij mnie staje się dla nas zamkniętym sejfem. Zagadką, którą powoli odkodowujemy.

Aspekt supermocy stanowi też wielki atut postaci Juliette. Dotknij mnie zaledwie rozpoczyna przygodę przywodzącą na myśl książki czy filmy o superbohaterach – doskonale przy tym pobudza apetyt na więcej tomów. Droga przemiany Juliette, zmiany jej pisma i myślenia to także droga do samoakceptacji. Przechodzą ją różnej maści herosi i heroski, jakich znamy z popkultury. Dotknij mnie korzysta z tych zdobyczy bardzo zmyślnie. Przyjmuje perspektywę młodej dziewczyny, nastolatki, która przede wszystkim pragnie dotyku, uczucia, miłości.

Dotknij mnie, poczuj mnie i zrozum: siła emocji

W Dotknij mnie znajdziesz początek typowego dla Tahereh Mafi stylu, który potem będzie jej towarzyszył podczas pisania wszystkich książek. Autorka dobiera bardzo finezyjne frazy, często tworzy metafory. Niejednokrotnie pisze bardzo subtelnie. Język Dotknij mnie staje się sensualny jak samo pojęcie dotyku. Łączy się przy tym z dynamiką przeżyć Juliette. Z jej naprawdę różnymi emocjami, które przeżywa. To też styl świetny dla romansowego charakteru powieści. Nie da się ukryć, że Dotknij mnie jest nie tylko dystopią, ale też opowieścią o uczuciach między dwojgiem ludzi. Między Juliette a chłopakiem, który pewnego dnia trafia do jej samotnej celi i wydaje się dziwnie znajomy. Te wszystkie wewnętrzne pęknięcia, rozdarcia i potoki emocji bohaterki przyprawiają niekiedy o dreszcze.

Bonus Dotknij mnie!

Nowe wydanie zawiera też jedną z dwóch nowelek związanych z uniwersum Dotknij Mnie. Ta obecna w pierwszym tomie nosi tytuł Zniszcz mnie i jest świetnym dodatkiem urozmaicającym historię o spojrzenie antagonisty, Warnera. Krótka historia dzieje się równolegle do perypetii Juliette i pozwala spojrzeć na wszystko trochę z boku, z perspektywy tego, kogo bardzo, ale to bardzo nie lubimy przez całą powieść. Działa tu też ta sama psychologia, jaką mamy okazję poznawać w narracji Dotknij mnie – patrzymy co się dzieje w głowie Warnera, dlaczego podejmuje takie, a nie inne decyzje, dlaczego taki jest i jaki może być w kolejnym tomie.

Nie ma wątpliwości. pl/produkt/dotknij-mnie-tom-1/">Dotknij mnie aż się prosi, aby dotknąć, przeczytać i kupić kolejny tom. Ta historia jest o byciu kimś innym, o hartowaniu umysłu i zachowywaniu zimnej krwi, gdy cały świat wali się na głowę. Juliette jest niezwykłą bohaterką, a autorka postarała się, by każde słowo – skreślone lub nie – niebanalnie w nas uderzało. Nic dziwnego, że Dotknij mnie stało się światowym hitem. Wciąga dymaniką, psychologią, zadaje zagadki. Ile to razy boimy się siebie? Może wcale niepotrzebnie – wystarczy spojrzeć na Juliette!

Wojtek Dyrda

Państwa‑miasta

Sumerowie przybyli do Mezopotamii jako koczownicy, ale z czasem zaczęli prowadzić osiadły tryb życia. Nie stworzyli jednak jednolitego państwa, które obejmowałoby większą część Mezopotamii. Ich życie toczyło się we wspólnotach, nazywanych miastami‑państwami. Ukształtowały się one w IV tysiącleciu p. n. e. w południowej Mezopotamii. Było ich kilkanaście (archeologowie odkryli pozostałości 18), spośród których jednym z najlepiej zbadanych przez archeologów jest Uruk.

R1BLgXrLQjjim

Sumer w IV–III tysiącleciu p.

Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.

Niemal cała ludność takich miast‑państw zamieszkiwała kilkunastotysięczną miejscowość. Kontrolowała ona okoliczne wsie i tereny uprawne z siecią irygacyjnąsiecią irygacyjną. Od innych ośrodków politycznych dzieliły je pustynie albo bagna. Miasto zwykle było otoczone murami; najważniejszy budynek stanowił zikkuratzikkurat położony w centrum. Służył on nie tylko jako ośrodek kultu, ale także jako spichlerz i skarbiec. Przypuszcza się, że początkowo takimi wspólnotami kierowali kapłani, nadzorujący również przebieg prac irygacyjnych (było to wielkie przedsięwzięcie logistyczno‑budowlane, które musiało, jak wierzono, uzyskać przychylność bogów). Z czasem, w następstwie prowadzonych wojen, które wymagały podporządkowania naczelnemu wodzowi, władzę przejmowały jednostki. Królowie dążyli do ugruntowania władzy w obrębie jednego rodu lub dynastii. Ludność, która podlegała władcom, była zróżnicowana, większość stanowili wolni mieszkańcy (na szczycie z elitami pałacową i świątynną), przy czym wielu z nich zajmowało się zajęciami pozarolniczymi (kupiectwo, rzemiosło). Ludność zależna i niewolnicy pracowała w majątkach właścicieli ziemskich.

RjmRegs1rwzE4

Częściowo zrekonstruowany zikkurat w Ur (dziś Tall al‑Mukajjar w Iraku).

Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

RyvE34b9eWHWO

Komputerowa rekonstrukcja zikkuratu w Ur.

Pismo

Jednym z najbardziej przełomowych wynalazków Sumerów było pismo. Znaki zapisywano przy użyciu trzciny na miękkich glinianych tabliczkach. Po zapisaniu tabliczki były wypalane w piecach albo suszone na słońcu. Setki tysięcy takich glinianych tabliczek i ich kawałków zachowało się do naszych czasów.

R57JK1hVTesCy

Tzw. Z jakim innym starożytnym pismem kojarzy Ci się pismo sumeryjskie?

Źródło: José-Manuel Benito, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Jak wynika z fragmentu poematu epickiego Enmerkar i pan Aratty (XXI w. ), wynalazek pisma przypisywano legendarnemu Enmerkarowi, drugiemu królowi Uruku, możliwe więc, że to w tym mieście użyto go po raz pierwszy w historii.

Posłaniec miał język ciężki, nie był w stanie powtórzyć przesłania. Ponieważ posłaniec miał język ciężki i nie był w stanie powtórzyć przesłania, pan Kullab [Uruk] ugniótł glinę i odcisnął w niej słowa niczym na tabliczce. Wcześniej nikt nie odcisnął słów na glinie. Kiedy słońce rozbłysło, okazało się oczywiste: słowa, które pan Kullab [Uruk] odcisnął na tabliczce, stały się widoczne.

Źródło: Enmerkar i pan Aratty, [w:] Maria Luisa Uberti, Wprowadzenie do historii starożytnego Bliskiego Wschodu, tłum. A. Mrozek, Warszawa 2010, s. 43.

Rka4PNDcbQFB71

Tabliczka mówiąca o potopie, fragment Eposu o Gilgameszu. Uczony, który tego dokonał, George Smith, był tak podekscytowany odkryciem, że zaczął biegać po pracowni Muzeum Brytyjskiego, budząc zdumienie innych pracowników. Jak myślisz, dlaczego to dokonanie tak go ucieszyło?

Źródło: Mike Peel, British Museum/Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.

Czytamy, że Enmerkar wynalazł pismo, ponieważ mowa nie była doskonałym przekaźnikiem informacji. Najstarsze tabliczki wskazują, że początkowo pismo było używane do celów administracyjnych: dzięki niemu zapisywano ilość zwierząt w stadach, bogactw i innych dóbr w magazynach. Dopiero z czasem zaczęło być używane do wyrażania bardziej abstrakcyjnych pojęć i tworzenia dzieł literackich. Umożliwiła to ewolucja pisma, która wyglądała w skrócie następująco: najpierw zapisywano proste znaki, tzw. piktogramypiktogramy, na określenie jakiegoś dobra, np. rysowano kozę; później te znaki zyskiwały szersze znaczenie, np. narysowana noga nie oznaczała tylko kończyny, ale także to, co można było nią robić, a więc takie słowa jak „biec”, „kopać”, „stać”. W końcu znaki zostały przypisane do dźwięków mowy, lecz nie głosek (jak w naszym piśmie), ale sylab. W ostatniej fazie rozwoju pisma znaki odpowiadające dźwiękom mowy były łączone w słowa, a piktogramy zostały zamienione na kreski albo kliny. To właśnie od kresek dzieło Sumerów zyskało słynną nazwę pisma klinowego. Składało się na nie kilkaset znaków. Opanowanie sztuki pisania wymagało wielu lat praktyki. Na jednej z tabliczek z III tysiąclecia p. znajdujemy zdanie: Wśród rzemieślników całego rodu ludzkiego nie masz zawodu równie trudnego jak sztuka pisania.

RYuc6o8o8LxuA

Ilustracja przedstawia ewolucję słowa „głowa” między 3000 a 1000 r.

Źródło: Dbachmann, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.

Ten, który był odpowiedzialny za [-] [rzekł] „Dlaczego bez mojego zezwolenia rozmawiałeś? ”, wychłostał mnie.

Ten, który był odpowiedzialny za [-] [rzekł] „Dlaczego bez mojego zezwolenia podniosłeś głowę? ”, wychłostał mnie.

Ten, który był odpowiedzialny za rysunek [rzekł] „Dlaczego bez mojego zezwolenia wstałeś? ”, wychłostał mnie.

Ten, który był odpowiedzialny za bramę [rzekł] „Dlaczego bez mojego zezwolenia wychodziłeś? ”, wychłostał mnie.

Ten, który był odpowiedzialny za [-] [rzekł] „Dlaczego bez mojego zezwolenia wziąłeś [-]? ”, wychłostał mnie.

Ten, który był odpowiedzialny za sumeryjski [rzekł] „Mówiłeś [-]”, wychłostał mnie.

Mój nauczyciel [rzekł] „Twoja ręka nie jest dobra”, wychłostał mnie.

Indeks dolny Jak myślisz, dlaczego uczeń został zobligowany do napisania poniższych słów? Co oznacza to, że ręka ucznia nie jest dobra?. Znak [-] wskazuje, że w tym miejscu tabliczka jest uszkodzona i nie ma możliwości odczytania tekstu. Indeks dolny koniec

Źródło: Tabliczka z III tys. zapisana językiem sumeryjskim. Wgląd w życie sumeryjskiej szkoły, [w:] G. Chomicki, S. Sprawski, Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole średniej, Kraków 1999, s. 41.

Inne przełomowe wynalazki

RTsDaTit2wGu51
Zdjęcie przedstawia koło garncarskie stojące w izbie pomiędzy dwoma drewnianymi ławkami. Na ścianach półki z glinianymi talerzami. Na kole gliniany dzbanek.Ilustracja przedstawia kolaż pięciu zdjęć, dwóch na górze, trzech na dole. Pierwsze zdjęcie na górze po lewej przedstawia noże i narzędzia z brązu. Drugie zdjęcie na górze po lewej przedstawia fragment mozaiki z przedstawieniem wozu konnego na drewnianych kołach, z woźnicą. Pierwsze zdjęcie od lewej na dole to zdobiony, gliniany dzban. Drugie zdjęcie od lewej na dole to szklana waza. Trzecie zdjęcie od lewej na dole przedstawia koło z wpisanymi w nie znaczkami, cyframi i diagramami.1. Brąz Brąz został wynaleziony ok. 4000 r. Był to nowy metal stanowiący stop miedzi (90%) i cyny (10%). Odkrycie to było na tyle przełomowe, że historycy mówią o epoce brązu, która nastąpiła po epoce kamienia. Narzędzia z brązu miały tę przewagę nad narzędziami z kamienia, że można je było formować w dowolny sposób, a były podobnie twarde i trwałe jak kamienne. Jako że cyna była trudno dostępna w Mezopotamii, z brązu w pierwszej kolejności wytwarzano broń i luksusowe ozdoby., 2. Wóz Sumerowie jako pierwsi użyli kół w wozie, co stanowiło rewolucję w transporcie: dzięki wozom można było więcej i szybciej przewozić. Na początku do wozów zaprzęgano woły, później także osły, aż wreszcie konie. Wozy ciągnięte przez konie stały się przyczynkiem do wielkiej zmiany w sposobie walki: z takich wozów powstały bojowe rydwany (wojownik stał na wozie i strzelał z łuku lub rzucał włócznią)., 3. Garncarstwo Koło garncarskie przyczyniło się do znacznie szybszego wytwarzania naczyń z gliny.
opis alternatywnylic. edukacyjna, garncarnia. pl
Koło garncarskie - widok współczesny., 4. Szkło Sumerowie prawdopodobnie jako pierwsi zaczęli produkować szkło. Najstarsze ślady wytopu szkła pochodzą z ok. 3600 r. e., 5. Kalendarz, osiągnięcia w matematyce Sumerowie podzieli rok na 12 miesięcy (rok miał 354 dni), używali systemu dziesiętnego i sześćdziesiątkowego: godzinę dzielili na 60 minut, a koło na 360 stopni.

Źródła ilustracji: wikipedia. org, architecturaldigest. com, godinez. us, lessing-photo. com.

Źródło: Contentplus. pl sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.

R1DHBJFo75zeW

Wóz bojowy ze Sztandaru z Ur. pl/portal/f/res-minimized/R11in4WO9pU3s/1645191988/ZZdDgx837q3MvZdKRd3x0XzSxZ57E2Gb. jpg">R11in4WO9pU3s

Przykład sztuki sumeryjskiej. Dlaczego?

Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna. pl/portal/f/res-minimized/R1cM2tJ07POOq/1645191992/1dgZtypiTs4rhwKOCVDzMFO9Rt6qQxV2. jpg">R1cM2tJ07POOq

Hełm Meskalamduga, sumeryjskiego władcy Ur z ok. Jak myślisz, jakie było przeznaczenie takiego hełmu?

Źródło: Akieboy, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.

Słownik

Enlil

Enlil

najwyższy bóg panteonu sumeryjskiego, panujący nad ziemią, powietrzem i wiatrami; twórca człowieka

Isztar

Isztar

bogini wojny i miłości; Sumerowie nazywali ją Inanna

piktogram

piktogram

znak pisma obrazkowego

sieć irygacyjna

sieć irygacyjna

system nawadniania pól; w Mezopotamii polegał na budowie kanałów doprowadzających wodę na obszary uprawne; rozbudowa kanałów, która wymagała wielkiego nakładu pracy (organizowała ją świątynia i pałac), prowadziła do uzyskania nadwyżek żywności; pozwoliły one na powstanie dużych skupisk ludzi (tj. miast), które było czym wykarmić, a także na podział pracy: żywności było na tyle dużo, że nie wszyscy musieli zajmować się rolnictwem, mogli więc skierować swoje wysiłki na rzemiosło, handel i inne zajęcia

zikkurat

zikkurat

monumentalna budowla sakralna charakterystyczna dla Mezopotamii

Słowa kluczowe

Sumer, Sumerowie, Mezopotamia, brąz, pismo klinowe, Uruk, Epos o Gilgameszu, zikkurat

Bibliografia

Gawlikowska K., Sztuka Mezopotamii, Warszawa 1975.

Jaczynowska M., Musiał D., Stępień M., Historia starożytna, Warszawa 2008.

Roux G., Mezopotamia, tłum. B. Kozłowska, J. Kozłowska, Warszawa 2008.

Uberti M. L., Wprowadzenie do historii starożytnego Bliskiego Wschodu, tłum. Mrozek, Warszawa 2010.

Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009.

Andrzej Piaseczny powraca z piosenką „Przeczytaj mnie”

Andrzej Piaseczny cały czas zaskakuje. Ma na swoim koncie 14 płyt i ponad 20 teledysków, ale ciągle mu mało. Teraz postanowił pokazać się z innej strony. Wymyślił koncepcję swojego teledysku, napisał scenariusz i sam go wyreżyserował. A w klipie widzimy go nagiego, tylko w bieliźnie. Stoi zamyślony, czasami zamyka oczy. Trzy osoby malują na jego ciele kolorowe obrazy, a co przedstawiają? Każdy znajdzie swoją interpretację.

Wokalista prezentuje się doskonale w wieku 49 lat. Na co dzień zdrowo się odżywia, bo mieszka na wsi i uprawia u siebie warzywa i owoce. Nie korzysta z modnych cateringów, ale sporo gotuje sam. Do tego ćwiczy regularnie i ma po prostu dobre geny.

Andrzej Piaseczny w utworze z Grzegorzem Skawińskim

Do piosenki „Przeczytaj mnie” słowa napisał sam Andrzej Piaseczny, a muzykę skomponowała Kasia Lisowska. Gościnnie w utworze występuje Grzegorz Skawiński.

Słowa od artysty:

Przeczytaj mnie, przyjrzyj się, dostrzeż. Spokojnie, powoli, dokładnie. W świecie krzyczącym jednoznacznością, znakami uproszczeń, spychającym delikatność gdzieś daleko poza widoczne, miej odwagę zobaczyć. Dostrzeż szczegół, element.

To, że nie rzuca się w oczy, nie stanowi o jego mniejszej wadze. Czasem właśnie on jest definicją tego, na co patrzysz. Bądź czuły, bądź wrażliwy. Miej odwagę delikatności równej w sile wyjściu na barykady. Przeczytaj ze mnie ślad każdego dobrego i złego słowa oraz czynu. Jest zapisany dokładnie tak jak w Tobie.

Szkolne pytanie „co autor chciał przez to powiedzieć”, będące zmorą lat przeszłych, z biegiem czasu nie wydaje się aż tak brutalnym.

Z jednej strony każdy odbiorca, według własnej chęci i doświadczeń i tak usłyszy w utworze to, co podpowie mu jego wewnętrzny głos. Z drugiej zaś przywołany do tablicy twórca zyskuje możliwość własnego komentarza, na którą nie powinien się chyba obrażać.

Tym razem światło, w jakim chciałbym pokazać moje słowa, postanowiłem powiększyć o obraz własnego pomysłu. Do jego realizacji zaprosiłem troje artystów plastyków. Jaśmina Parkita, Zuza Milewska i Mateusz Pięta malują to światło w sposób dosłowny.

Ciało dorosłego mężczyzny, pełne niedoskonałości i śladów życia, zapisują własnym obrazem. Choć trwa on jedynie moment, to przecież zostanie jak każda znacząca, miniona chwila.

Bardzo dziękuję moim nowym przyjaciołom za podjęcie tego tematu. Za ich pracę, która nie wychodzi przecież poza ramy popkultury, rzuca na nią jedynie trochę inne światło.

Gościem specjalnym ścieżki dźwiękowej jest Grzegorz Skawiński. Opowiedziałem mu, choć pewnie innymi słowami, co chciałbym przekazać, działając na zmysły słuchacza i widza. Jego wkład w ten obraz, to partia solowa na gitarze. Grzegorzu, Tobie również pięknie dziękuję.

A teraz... zapraszam do czytania.

Przeczytaj mnie.

Andrzej Piaseczny

Źródło: agencja Dobre Media

Przeczytaj mnie Ge Wcse6270

Bezpośredni link do pobrania Przeczytaj mnie Ge Wcse6270

Starannie wybrane archiwa oprogramowania - tylko najlepsze! Sprawdzone pod kątem złośliwego oprogramowania, reklam i wirusów

Ostatnia aktualizacja Przeczytaj mnie Ge Wcse6270